Aktywność fizyczna – wpływ na zdrowie

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna to podstawowa składowa świadomej dbałości o zdrowie fizyczne oraz psychiczne. W najdawniejszych czasach wysiłek fizyczny gwarantował człowiekowi przetrwanie, natomiast wraz z postępem cywilizacyjnym stał on się fundamentem rozwoju kultury fizycznej. Obecnie żyjemy w czasach paradoksu… Z jednej strony można zauważyć, że powstaje co raz więcej miejsc wyznaczonych do treningów tj. siłownie, outdoor fitness, ścieżki rowerowe etc., zaś z drugiej strony rozwój nowoczesnej technologii i styl życia determinuje obniżenie spontanicznej oraz ukierunkowanej aktywności fizycznej. W tym artykule dowiesz się jakie korzyści zdrowotne płyną z wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Otyłość

Aktualnie w Polsce 45% mężczyzn i 29% kobiet ma nadwagę, zaś na otyłość cierpi 28% mężczyzn i 21% kobiet. Nadmierna masa tłuszczowa ciała jest nie tylko bezpośrednią przyczyną wielu poważnych chorób, ale również gorszego samopoczucia. Badania prowadzone na całym świecie potwierdzają, że aktywność fizyczna jest istotnym elementem profilaktyki oraz leczenia otyłości. Regularny wysiłek fizyczny zwiększa podstawową przemianę materii oraz może być skutecznym narzędziem do wygenerowania deficytu kalorycznego, który warunkuje utratę zbędnych kilogramów. Ponadto podnosi się w publikacjach naukowych, że aktywność fizyczna zwiększa wrażliwość tkanek na czynniki lipolityczne (stymulujące spalanie tłuszczów).

Cukrzyca

Cukrzyca jest chorobą metaboliczną, która charakteryzuje się podwyższonym poziomem glukozy we krwi. Na podstawie obecnych danych wiemy, że ok 3 mln Polaków dotkniętych jest tą przypadłością. Choroba może być przyczyną wielu groźnych dla zdrowia powikłań. Wyróżniamy cukrzycę typu I (zaburzenie wytwarzania insuliny) oraz najczęściej występującą cukrzycę typu II (osłabienie wrażliwości tkanek na działanie insuliny – tzw. insulinooporność). W tym miejscu należy dodać, że insulina to hormon, który obniża poziom glukozy we krwi. Badania wskazują, że każdy rodzaj aktywności fizycznej wpływa na spadek ryzyka wystąpienia cukrzycy typu II. Jedno z badań trwające 8 tygodni dowiodło, że osoby zakwalifikowane do grupy trenującej odznaczały się niższym poziomem stężenia glukozy na czczo w odniesieniu do grupy, która nie podejmowała aktywności fizycznej. Sam wysiłek fizyczny powoduje zwiększenie wrażliwości insulinowej tkanek i aktywację białek transportujących glukozę
GLUT-4, co ma korzystny wpływ na metabolizm węglowodanów.

Układ krążeniowo oddechowy

W trakcie wysiłku fizycznego następuje zwiększenie częstotliwości skurczów serca
i przyspieszenie oddechu.  Przepływ krwi przez pracujące mięśnie jest nasilony, co spowodowane jest zwiększonym ich zapotrzebowaniem na tlen. Regularny wysiłek usprawnia układ krążeniowo-oddechowy i polepsza wydolność organizmu. Późniejszymi adaptacyjnymi następstwami zwłaszcza treningu o charakterze wytrzymałościowym są m.in. obniżenie ciśnienia tętniczego, zmniejszenie częstotliwości akcji serca oraz zwiększenie pojemności życiowej płuc.

Mocne kości i mięśnie

Odpowiednio ukierunkowany trening może być bodźcem do wzrostu masy i siły mięśniowej. Najlepiej sprawdzą się tutaj ćwiczenia oporowe o odpowiedniej intensywności. Należy dodać, że z wiekiem występuje zjawisko zwane sarkopenią, które charakteryzuje się powolną utratą masy mięśniowej organizmu. Dzięki systematycznej i zaplanowanej aktywności fizycznej można skutecznie przeciwdziałać nasileniu tego procesu. Trening fizyczny pozytywnie oddziałuje również na masę kostną. Regularne ćwiczenia przyczyniają się do wzrostu gęstości  i mineralizacji kości, co jednocześnie stanowi profilaktykę w przypadku osteoporozy.

Lepszy humor i sen

Endorfiny to hormony,  które wywołują stan euforyczny i tłumią uczucie bólu. Udowodniono, że u osób, które wykonują ćwiczenia fizyczne (zwłaszcza intensywne) następuje wyrzut hormonów szczęścia (endorfin). W związku z tym nasze samopoczucie ulega znaczącej poprawie, a wszelkie lęki i niepewności odchodzą na bok. Ponadto najnowsze doniesienia potwierdzają pozytywny wpływ aktywności fizycznej na sen. Osoby ćwiczące nie tylko łatwiej zasypiają, ale również spędzają więcej czasu w głębokiej fazie snu (NREM). Dzięki temu regeneracja organizmu jest efektywniejsza i czujemy więcej sił witalnych na co dzień.

 

Trener personalny. Doktorant AWF Katowice w katedrze nauk fizjologiczno-medycznych. 

Udostępnij

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Polecane

Szklanka wypełniana wodą
Trening
Adam Rzetecki

ILE POWINNO SIĘ PIĆ WODY DZIENNIE

Zacznijmy od tego, że woda to bardzo istotny element naszego życia. Ponad połowa masy ciała dorosłego człowieka to właśnie woda. Przy jej użyciu zachodzi bardzo

Więcej »